Bij de meldingen van het afgelopen kwartaal over ontslagen in de IT sector was een categorie afwezig: de telecombedrijven. Het lijkt erop dat die nu ook met de bezem door de organisaties gaan, want de eerste twee meldingen zijn een feit.
De meeste telecombedrijven hebben in de periode voor de pandemie al flink het mes in de eigen organisatie gezet. Tijdens de pandemie was het behoorlijk stil, maar nu is het tijd beter naar de business te kijken.
Vodafone
Volgens de Britse pers zal Vodafone op korte termijn bekend maken honderden banen te gaan schrappen. De klappen zullen vooral vallen op het Londense HQ, dat is een signaal dat het vooral om staffuncties gaat. De pers noteert dat Vodafone tijdens de pandemie juist weer meer mensen heeft aangenomen. Betekent het dan dat de nieuwe reorganisatie niets anders is dan het terugkeren naar de periode en werkzaamheden van voor de pandemie? Of er een link is met het recente opstappen van de CEO is ook een vraag die in de pers wordt gesteld.
Vooralsnog lijkt het bedrijf vooral pas op de plaats te maken en strakker dan de afgelopen periode weer op de kosten te gaan sturen.
T-Mobile
Een andere telco die banen gaat schrappen is T-Mobile. Deze keer op de Amerikaanse markt. Het bedrijf ziet dat de meeste shop-in-shop en andere retailoplossingen te weinig opbrengen. 600 medewerkers verliezen hun baan.
De CEO van deze telco heeft op de eigen website een langer artikel geplaatst dat aangeeft tegen welke het bedrijf aanloopt. Hij windt er geen doekjes om: “Is brick-and-mortar retail dead? Here’s what I think: Yes, the way we’ve known it is dead.”
Om de lezers, dat zijn personeel en klanten, gerust te stellen somt hij ook nog op voor elke retail oplossingen het bedrijf wel kiest. Dat zijn vijf soorten eigen winkels, store-in-store bij supermarkten en mobiele trucks met voor aanbod op events en het platteland.
Twee
Twee verschillende markten en landen en twee soorten problemen. Bij de een lijkt sprake te zijn van het hardnekkige verschijnsel “too many chiefs and not enough Indians”. Voor het andere bedrijf is duidelijk pandemie in combinatie met de hogere inflatie en rentelasten het consumentengedrag meer is veranderd dan op het eerste gezicht opvalt.
De vraag of een van deze twee ontwikkelingen ook voor de telecombedrijven op het Europese continent een rol spelen en reden gaat worden voor nieuwe rondes van ontslagen zal binnenkort wel blijken. Dan komen namelijk de eerste kwartaalcijfers beschikbaar.